Olympus OM-1

De Olympus OM-1 is een analoge spiegelreflexcamera. De camera werd vanaf 1972 geproduceerd door Olympus Corporation en was onderdeel van het uitgebreide Olympus OM-programma en is zestien jaar lang in productie geweest.

Olympus OM1

De OM-1 is een handbediende mechanische camera met horizontaal aflopende spleetsluiter, wisseloptiek en ingebouwde lichtmeting. De OM-1 was de meest compacte en de lichtste systeemcamera van dat moment en zou dat jaren blijven. Een verdere innovatie was de opvallend geslaagde demping van het gehele ontspanproces (spiegelopvang en sluitergeruis). Een schokdemper op luchtdruk ving de opklappende spiegel op. Voorts was er de extreem nauwkeurige zoekerbegrenzing van 97%. De opgeklapte spiegel werd gebruikt om het prismahuis volledig lichtdicht af te sluiten tijdens de opname, waardoor een zoekersluiter (ter voorkoming van strooilicht bij lange opnamen) kon vervallen. In een vroege recensie werd echter beweerd dat het ontbreken van deze ingebouwde zoekersluiter een minpunt van de OM-1 was. Dit kon gebeuren doordat Olympus daar alleen in de servicedocumentatie uitleg over had gegeven en niet in de handleiding of de brochures. Opvallend was ook de plaatsing van de bedieningsorganen voor filmgevoeligheid en sluitertijd: de sluitertijdenknop, die normaal bovenop zit, was nu een instelring rond de OM- bajonetvatting. Zodoende kon de hand van de fotograaf rond het objectief blijven, zoals het hoort volgens ontwerper Maitani. Dit is wel erg wennen en eerlijk gezegd lang niet in alle gevallen het handigst. Ik heb nog wel eens moeite om deze ring te verstellen. En bedenk wel, het is een handmatige camera, dus deze ring heb je vaak nodig! Verder was het matglas zeer eenvoudig te vervangen door een ander type uit een assortiment van 13 stuks. Ondanks alle innovaties werd de camera met gemengde gevoelens ontvangen. Vakpers en publiek waren inderdaad sceptisch ten aanzien van de compactheid. De camera werd door velen als “iel” ervaren; dat de bedieningsorganen zelfs groter waren dan bij de concurrentie deed daar niets aan af. Het was eigenlijk pas de komst van de OM-2, twee jaar later, die de innovaties van de OM-1 opnieuw onder de aandacht bracht. Vooral de verhuizing van de sluitertijdenknop vond pas later waardering.

In 1974 verscheen de OM-1 in een nieuwe variant: de OM-1 MD, die geschikt was gemaakt voor toepassing van een motordrive door een gewijzigde bodemplaat. Deze wijziging was rechtstreeks overgenomen van de bijna productierijpe Olympus OM-2. Bezitters van de voege versie van de OM-1 konden hun camera voor een gering bedrag laten ombouwen tot een OM-1 MD. Voor de handel bleef de camera overigens gewoon Olympus OM-1 heten.

De OM-1 onderging in de loop van 1979 weer een aantal wijzigingen, wat ditmaal tot uitdrukking werd gebracht door de typeaanduiding te wijzigen in OM-1N. De status van de flitser nu zichtbaar in de zoeker.

Het gebruik van de OM-1 is een feest, behalve de soms wat lastige sluitertijdenring. De camera is voor een spiegelreflex superstil. De Olympus Zuiko objectieven zijn fantastisch en op de 2e hands markt niet eens extreem duur. Zelf gebruik ik meestal de 1.8 50mm en geeft heerlijke resultaten! Hieronder een voorbeeldje.

Narcissen OM-1

Waar moet je op letten bij aankoop van een Olympus OM-1? Het is een camera van bijna 40 jaar oud en bijna onverwoestbaar. Toch zijn er een paar punten waar je op moet letten:
1. Controleer of de lichtmeter het doet. Dat kan lastig zijn, maar er zijn knoopcellen van 1.4V bij de Action te koop (6 voor nog geen 2 euro). Dat is een goeie vervanger voor het origineel. De originele batterij was een kwikcel en die mag niet meer worden verkocht. Let er op dat de meter uitslaat en beweegt wanneer je aan de diafragmmaring of sluitertijdenring draait. Meestal is dat nog wel in orde.
2. Zitten er geen gaatjes in het sluiterdoek. Het sluiterdoek is een type stof en vergaat na verloop van tijd. Dat duurt weliswaar erg lang, maar wanneer de camera niet goed is bewaard, loop je kans op beschadigingen in dat doek. Haal het objectief er af en hou de camera in het volle licht. Wanneer de sluiter niet gespannen is mag je daar geen lichtpuntjes doorheen zien. Als dat goed is span je de sluiter door de doorspoelknop een halve slag te bewegen totdat hij stopt. Controleer dan nogmaals of er lichtpuntjes zichtbaar zijn. Zo ja, dan niet kopen en wachten op een beter exemplaar.