Review Olympus Trip Junior.

4 mei 2017

Was de Olympus AF10 al een simpele camera, de Olympus Trip Junior is zo mogelijk nog simpeler. Dat begint bij de lens. Ik had het eerst niet door en dacht dat het een autofocus camera was. Nee, dit cameraatje heeft een fixedfocus objectief. Vanaf een meter is dan alles scherp (of tenminste, daar moet het voor door gaan). Er zitten wel meer knoppen op dan op de Olympus AF10, maar dat is ook logisch: veel ging bij de AF10 automatisch: ISO instelling, terugspoelen, flitser. Dat moet hier handmatig worden ingesteld worden. Dat is niet per definitie een nadeel. Het grootste nadeel is het gebrek aan scherpstelling. Hiermee kun je aan de ene kant heel snel werken en is dus perfect geschikt voor straatfotografie. Aan de andere kant zijn het in de meeste gevallen matige objectiefjes.  De lens is niet erg lichtsterk, dus bij mooi weer fotograferen is een must!

Hoe gedraagt de camera zich in de praktijk. Nou, laten we zeggen: stroef. Alles gaat een beetje met moeite: de iso-knop laat zich lastig verstellen, evenals de aan-uit knop. Ook de ontspanknop moet een eind ingedrukt worden voordat die reageert en gaat dan ook stroef en zeker niet vloeiend. Meestal is het moment dan al voorbij. Dat kan ouderdom zijn, maar ik vermoed dat het meer de constructie is.

Tot slot de zoeker: deze is helder en overzichtelijk. Verder zien we slechts 1 indicator: wanneer de sluitertijd te langzaam wordt, gaat  er een rood lampje branden. En dat is al snel zo. Fotografeer je een coniferenhaag in de schaduw, dan begint het lampje in de zoeker al te branden wanneer je er een 100 ISO filmpje in hebt zitten.

Ik ben dus niet erg enthousiast. De camera kan wat mij betreft alleen overleven wanneer de foto’s er fijn uit zien en je een hoog percentage gelukte foto’s hebt. Helaas, dat is niet het geval. Advies: sla deze camera over als je mooie opnamen wilt hebben. Voor een LOMO fotograaf: meteen doen. Alles wat fout kan gaan gaat hier ook wel fout, precies zoals je het bij LOMO fotografie graag ziet. Een kleine selectie van gemaakte foto’s staan hieronder en dat is dan nog het beste uit een rolletje van 24.

Belichting is lastig met deze camera. Het is een automaat, maar die heeft niet veel speelruimte. Vooral veel onderbelichte foto’s
Met een fixfocus lens kun je niet te dicht bij staan. Een afstand van ongeveer 3 meter is gewenst voor een redelijk tot goede scherpte
Het kan best redelijk goed, maar dan moet je gewoon landschappen fotograferen bij een mooie zonnige dag