Review Yashica FX-D

27 april 2020

Ik heb deze camera’s al een poosje in huis, maar nog niks mee gedaan. De reden is omdat ze er zo verschrikkelijk uit zagen. Deze serie Yashica’s (de FX serie dus) had een ‘bekleding’ die erg snel verweerde. De toplaag van het kunstleer liet snel los. Eigenlijk vreemd, want de meeste cameramerken hebben hier geen last van. Elke camera uit deze serie krijg je thuis met zo’n lelijk uiterlijk. Het vreemde is dat z’n ‘grote’ broer, de Contax 139 Quartz, die veel duurder is, aan hetzelfde euvel lijdt. Ook deze camera heb ik in mijn bezit. De enige oplossing is een nieuwe bekleding voor deze camera’s bestellen. Omdat dit een zeer bekend euvel is zijn er allerlei bedrijfjes die deze bekleding leveren, voorgesneden en van lijmlaag voorzien. Voor de Contax heb ik dat inmiddels gedaan. Voor de Yashica’s nog niet. Dit om even af te wachten of de leverancier die ik heb gekozen mij voldoet.

Tja, dat was even iets over het uiterlijken ook even aangegeven dat het een broertje van de Contax 139 Quartz is. Wat is dan het bestaansrecht van deze Yashica FX-D? Immers, er bestaat een Contax en dat merk is nogal prestigieus. Waarom zou je dan deze Yashica kopen terwijl er een ‘beter’ alternatief bestaat. Welnu, dat ‘beter’ is maar heel beperkt. Deze Yashica kent dezelfde solide opbouw als de Contax. Er zijn slechts een paar verschillen:

1. De Contax kent een scherptediepteknop, de Yashica FX-D niet
  2. de Yashica laat het gekozen diafragma niet in de zoeker zien.

Voor de rest zijn ze gelijk, of niet? Nee niet helemaal. De functie van de knoppen is anders. De vorm gelijk. Maakt dus verder ook niet uit. Kortom, deze Yashica FX-D is een volwaardige camera en een perfect alternatief voor de Contax 139.

Specificaties:

Diafragmavoorkeuze: Ja
Sluitertijdvoorkeuze: Nee
Programma: Nee
Sluitertijden handmatig: 1 sec – 1/2000sec
Memorylock: Ja
X-flash aansluiting: Ja
Alarmsignalen: Ja, over- en onderbelichting en de zelfontspanner
Flashready aanduiding: Ja, met dedicated flitser
Scherptedieptecontrole: Nee
Zelfontspanner: ja, 10sec
Intervalmogelijkheid: Nee.
Aanduiding belichting zoeker: LED
Aan/uit knop: d.m.v. knop op voorzijde camera
Lensvatting: Y/C bajonet
Knop meervoudige opnamen: Nee
Winderaansluiting: Ja
ISO: 25-1600
Scherpstelling: handmatig
Scherpstelling zoeker: split en microprisma
Flitssynchronisatie: 1/60 of lager
Verwisselbaar matglas: Nee
Onder- + overbelichting: +- 2 stops
Optie: winder

Wanneer je deze camera vastpakt, dan merk je dat ie net zo klein is als bijvoorbeeld de Olympus OM-2. Lekker compact. Dat ie klein is wil niet zeggen dat ie onhandig in gebruik is. Alle knoppen zitten op de juiste plek, gebruik is intuitief. De zoeker is heerlijk helder. Iets onhandiger is de knop om de belichting vast te houden. Die zit onder dezelfde knop als de zelfontspanner. Je moet de knop een kwart slag draaien. Die slag verloop niet soepel en tegen de klok in. Niet het meest gebruikersvriendelijk. Maar je kunt hem daarna ook gewoon los laten en de belichting blijft vast staan. Dat is dan wel weer handig.

In het gebruik is dit een heerlijke camera. Stevig, betrouwbaar en een handig formaat. Ik gebruik de Contax 139 ook, maar ik vermoed dat ik de Yashica vaker voor onderweg meeneem. Wanneer je deze camera kunt kopen voor laten we zeggen 50-70 euro, dan heb je er nog jarenlang plezier van. Nieuwe bekleding voor €20 er op zetten en je hebt een erg mooi toestel in je handen

De Yashica FX-D, ontdaan van kleding. Nieuwe zal binnen een paar weken er wel zijn. En de lens, ja, die heeft een opdonder gehad bij de val van een andere Yashica.

En dan de foto’s. Ze komen. Ik heb er nog een rolletje in zitten en ik hoop deze de komende week te kunnen laten ontwikkelen. Kleur doe ik vooralsnog niet zelf…………..