Test Tamron 2.5 28mm Adaptall 2

Tamron 2.8 28mm Adaptall 2

Als eerste Tamron Adaptall 2 objectief wil ik graag de 28mm 2.5 bekijken. Ik heb verschillende Tamron Adaptall 2 objectieven, maar dit is mijn enige uit die serie met een vast brandpuntsafstand. Ik heb ze niet aangeschaft omdat ze zo verschrikkelijk goed zijn (eerlijk gezegd weet ik niet eens hoe ze presteren), maar omdat het systeem me wel aanspreekt: je kunt deze objectieven met een adapter op allerlei merken analoge toestellen gebruiken en daardoor ook weer op verschillende digitale camera’s. Deze testopnamen zijn gemaakt met een digitale Olympus E-PL3, een 12 megapixel camera. Niet echt bijzonder dus, maar het geeft een mooi beeld van wat het objectief kan.

Alle opnamen zijn genomen op 200 iso vanaf statief. Ik heb een onbewerkte opname en een 100% crop daarvan. Dat is echter geen reële weergave van de werkelijkheid. Immers, om optimale resultaten te kunnen behalen zouden we met een digitale opname ook een aantal basisbewerkingen toepassen. Ik heb in de overige opnamen iets verscherpt (erg terughoudend) en de levels iets aangepast. Dan krijg je een goed beeld wat er haalbaar is met dit objectief

Onbewerkte opname en de 100% crop.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Onbewerkte opname op diafragma F5.6
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
100% crop van bovenstaande opname

Op zich geen slecht resultaat, maar zoals gezegd is dit geen reëel beeld. ik heb het beeld in RAW iets bewerkt en opnamen gemaakt van alle diafragma’s. Dan zien we dat de lens bij 2.5 en 16 wat soft is, waarbij met name F16 opvalt. F16 dus niet gebruiken. F2.5 valt eerlijk gezegd ook nog alleszins mee.
Hieronder plaats ik 1 bewerkte foto in z’n geheel en daarna 100% crops op verschillende diafragma’s.

Testopname Tamron 28mm 2.5
Bewerkte opname: totaalbeeld
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
F2.5 Chromatische aberatie langs het prisma huis (paarse gloed)
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
F4.0 Chromatische aberatie is verdwenen  en scherpte neemt toe
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
F5.6: Mooi scherp
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
F8: Mooi scherp
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
F11: Scherp
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
F16: Scherpte en contrast wordt minder

Conclusie: Een mooie, robuuste groothoeklens die nog behoorlijk mee kan en waarbij prachtige opnamen gewoon mogelijk zijn! Vermijd F16 en F2.5. F2.5 is op zich nog prima scherp, maar heeft last van chromatische aberatie. Fotografeer je in kleur, dan kan dat een irritant verschijnsel zijn. Bij zwart-wit is het geen probleem.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een website over analoge (vintage) fotografie. Op alle foto's rust copyright ! Alle foto's in de blogs zijn op film geschoten. (All rights reserved: ©F. Lautenbag)

Show Buttons
Hide Buttons