Review Canon Prima Super 120

7 mei 2017

Canon Prima Super 120

Een fraai gestyleerde camera. Dat is natuurlijk leuk meegenomen, maar de looks bepalen niet de kwaliteit. Of toch? Laten we eens kijken wat deze camera kan.

Allereerst beschikt hij over een lens van 38mm tot 120mm. Een lekker zoombereik dus. De camera voelt erg degelijk aan. Het is een combinatie van aluminium met plastic. Erg goed gekozen en ziet er erg goed uit. Wanneer je de camera aanzet, schuift de lens iets uit, maar ook de flitser. Eerst even over die flitser: die kun je uitschakelen door de flitser tijdens de opname naar binnen te schuiven. Niet erg elegant, want je moet hem tegen blijven houden, maar het werkt wel. Je kunt hem in de Personal stand ook standaard uitschakelen. Dat is prettiger!

Nu we het toch over de Personal stand hebben: dat is een programmeerbare stand. De waarden die je daar instelt worden bewaard. Die Personal stand vind je terug op de draaiknop acherop de camera. Hier schakel je hem ook uit. Daar vind je ook nog andere modes: Sport, Nacht, Portret en Macro. Vervolgens ook nog een stand met Spotmeting. Achter een klepje op de achterwand vind je nog een aantal knopjes: flitsinstelling met rode ogen reductie, serie- of enkel opnamen, instelling spotmeting en terugspoelen. Jammer vind ik het gebruik van CR2 batterijen, die op zich heel goed verkrijgbaar zijn, maar toch vrij prijzig. Ik had liever gewone penlights gezien.

Nu we toch achterop bezig zijn. Daar vinden we nog de zoomschakelaars van groothoek naar tele en een knopje om het oculair te regelen voor brildragers! Erg handig om daar jou sterkte in te kunnen stellen!

Al met al een uitgebreid cameraatje met een mooi uiterlijk. Maar hoe komen de foto’s er uit? Vooropgesteld dat dit soort camera’s is bedoeld voor mooi weer en je dat als beperking meeneemt in je overwegingen dan kun je hieronder zien wat de camera presteert en ik moet zeggen dat dat prima is. Op kritieke punten als scherpstelling, scherpte en belichting scoort deze camera uitstekend.
Is het een aanrader? Jazeker. Wanneer je deze camera voor 20 euro op de kop kunt tikken heb je een prima koop en nooit een excuus dat je je camera niet mee kon nemen.

Bij normale lichtomstandigheden doet de Canon Prima Super het prima. Keurige belichting en scherpe opnamen
Ook bij tegenlicht doet deze canon het prima. Wat mooi is is dat er zelfs niet of nauwelijks flare optreedt.
Ook vroeg in de ochtend blijft het goed gaan. Zelfs de subtiele kleuren worden nog meegenomen en dat kan alleen maar wanneer de belichting goed is.
Hoe goed de belichting en scherpstelling is blijkt uit deze foto. Prima belicht, ondanks dse heldere achtergrond van de lucht en omdat het betrekkelijk dichtbij is genomen was ik benieuwd naar de scherpstelling (waar je geen controle over hebt) en dat gaat meer dan uitstekend!