Ricoh KR-5

Zoals uit mijn review van de Ricoh XR-1 al bleek heb ik een zwak voor Ricoh camera’s en er zullen nog veel meer reviews volgen. Helaas niet allemaal positief, maar je moet eerlijk blijven toch?

Ricoh KR-5 met Vivitar 2.8/28mm

Hier hebben we het over de Ricoh KR-5. Werkelijk de allersimpelste spiegelreflex van Ricoh uit de 70-er en 80-er jaren: handmatige belichting en mechanische sluiter en grootste pluspunt, de Pentax K-bajonet. De KR-5 werd geïntroduceerd in 1978. Het was een gestripte versie van de succesvolle XR-1. En met gestript bedoel ik ook gestript. De XR-1 was al niet een camera met heel veel features, de KR-5 had er nog minder.

De verschillen t.o.v. de XR-1 waren:

• het ontbreken van een scherptediepteknop
  • minder sluitertijden: max. 1/500
  • simpel zoekerbeeld
  • geen batterijcontrole
  • geen mogelijkheid tot dubbelopnamen

Dan denk je bij jezelf, dat kan dus niks wezen. Ik moet zeggen: dat is dus niet waar! Het klopt, het is een zéér simpele camera, maar altijd nog uitgebreider dan de veelgeprezen Pentax K1000. Ik denk ook dat de KR-5 een concurrent voor de K1000 had moeten zijn. Dat is niet gelukt. Wat wel gelukt is, is dat het een ergonomisch vrijwel perfecte camera is en robuust tot en met!

Vanmiddag heb ik er een rolletje mee volgeschoten. De foto’s zullen dus nog volgen, maar het gemak waar deze camera zich laat bedienen is verbluffend. Je bent nooit op zoek naar knoppen en het  simpele belichtingssysteem in de zoeker werkt PERFECT. Heel snel kun je de belichting juist instellen: de volgnaald (diafragma) zet je op een naald met een rondje (sluitertijden): geniaal en simpel!

Je pakt de camera op, loopt er mee weg en voelt meteen vertrouwd aan, ook wanneer je afdrukt. De camera is niet licht en dat geeft hem ook zijn robuuste feeling. Ik ben enthousiast. Nog veel fijner: op de tweedehands markt kun je hem al kopen voor 15-20 euro. En dan te bedenken dat deze camera op de Noordpool nog zal werken! (en ja, ook op de Zuidpool………..)

Ook de wat lastiger situaties qua belichting kan de KR-5 makkelijk aan
Vrij eenvoudige belichtingssituatie: geen enkel probleem voor de KR-5

3 gedachten over “Ricoh KR-5”

1. man, ricoh kr-5 die heb ik in mijn jeugd toen gekocht ik was toen net 10 en heb hem nog steeds en dubbel op name lukt wel onderkant camera knopje indrukken terugspoelknopvast houden sluiter spannen en zo kun je een dubbel opname maken. heb hem nog steeds. De camera ziet er niet uit maar hij is robuust, diverse keren gevallen maar nog steeds doen. heb hem sinds mijn tiende jaar ben nu 55 jaar. heb later de xr 20sp gekocht en die heb ik ook nog en ook nog fuctionerend. hellas heeeft ricoh geen eigen dslr maar pentax gaat ook prima de oude objectieven die op de ricoh’s passen gebruik ik ook op de pentax werkt uitstekend.

2. Ik heb het een en ander gelezen over Ricoh dat zij één van de eersten was die een autofocus lens voor zijn spiegelreflex op de markt had gebracht. Hoewel Leica al in de jaren ’60 experimenteerde met contrast-fase AF detectie voor slr’s , heeft Konica (i.s.m. Honeywell) eind jaren ’70 een AF compact cameraatje uitgebracht op basis van een ‘elektronische beeldzoeker’ principe.

In ieder geval, voor deze autofocus systeem heeft Ricoh licentie gekregen om de Ricoh AF Rikenon 50mm f/2 lens te produceren in 1979 / 80..